Pärvöötystä
Lintukoto myytävänä?Lauantai 6.8.2011 klo 20:37 - mtu Jokavuotinen voimakello alkaa olla viritettynä. Vaikka allakka näyttää kahdeksatta kuukautta, avautuu työvuodessa ensimmäinen aukeama kohtsillään. Lämpimän kesän helteet on talletettuna iholle, hauskat iltahetket kesämenoineen syöpyneinä muistiin ja marjasadon vitamiinit vereen. Jokavuotinen "The Unelma", lomakausi haaveineen on lopussa. Kuin Lintukoto olisi myytävänä. Tänä kesänä taas yksi Lintukoto kyllä myytiinkin. Norjassa huutokaupattiin ihmishenkiä halvalla. Yhdestä eurooppalaisesta ihannevaltiosta tuli ihmettelyn ja suuren surun kohde. Suomalaisen "kodon" perusteita on inventoitu tämä vuosi: ensin eduskuntavaaleilla ja sittemmin uuden hallituksen koetteluilla. Maailmanlaajuinen rahatalous horjuttaa pesäpuuta vääjäämättä, vaikka koto-Suomesta löytyisikin puunikkareita riittämiin. Perhe-elämän Lintukoto on koetuksella vähän väliä. Lasten toilailut eivät tosiaankaan aina noudata vanhempien toiveita ja ohjeita. Kodon rakenteita on tarkistettava jatkuvasti, pinnoitusta korjattava ja aikuisten "nikkaris-ihmisten" lisättävä kyllästettä kylkiin. Mut..kannattaako haavetta, tavoitetta hyvästä sittenkään "myydä"? Eikö Lintukoto ole kaikkien ihmisten mielessä ihana, turvallinen paikka, jonka eteen on tehtävä työtä ja vähä kärsittäväkin (..jos teinivanhempien "ikävä-ihminen"-velvoite voidaan sellaiseksi laskea..). Ja eikö kuitenkin perustusten natistessa ja uskon horjuessa, pian alkaa ihmismieli rakentamaan uutta? uutta uskoa, uutta parempaa, uutta pysäkkiä Unelmille. ..sillä eikö se "Lintukoto"-ajatus sitä ole: levähdystä arjen velvoitteista, hyvän vaalimista ja jatkuvuuden varmistamista. Välillä tarvitsee saada olla lintu. ..ai edes tehdä käsillään lintukoto-asioita. |
1 kommentti . Avainsanat: käsityö, elämänhallinta |
Ruusuja AavikollaTorstai 10.6.2010 klo 12:45 - mtu Futiksen MM-kisat ovat alullaan Afrikassa. Puolueet kokoontuvat kauden kesälopetuksiinsa Suomessa. Koulut ovat äskettäin kokoontuneet yhteen lukukauden päätökseensä. Yhteisiä matkoja päättyy ja uusia alkaa. Arjen taaperruksien piristeeksi ilmaantuvat monet mahdollisuudet kesän iloisiin rientoihin ja reissuihin. Ilman lopetuksia ei voi olla innostavia uusia aloituksia. ”Ihmisten fiestat” tällä Arjen-aavikolla ovat harvassa. Kasvattajan ja vanhemman upottavilla hiekkadyyneillä oikeita polkuja saa etsiä suurennuslasin kanssa. Kun pitkien ”taivalten ja periaattellisten taistelujen” jälkeen karavaanin reissaaja alkaakin hahmottaa oman identiteettinsä ääriviivoja omasta kompassistaan, on Onnistumisen-keidas enemmän kuin toivottu näky horisontissa. Olennainen ihmisen lähteestä pulpahtaa esiin juuri silloin kuin Vastustaja-Opas luulee nääntyvänsä yhteisymmärryksen janoon. Kun kasvatettava-”reissaaja” astelee ylpeästi vastaanottamaan tutkintotodistuksensa pyhäpuvussa tai laps pokkaa Hymytyttöpatsaan, valtaa karavaanin-Oppaan mielen syvä hämmästyksen-sekainen nöyryys: kuinka ihmeessä noista marisevista ”turisteista tällä vaarallisella Safarilla” on kouliutunut oman suuntansa määrääviä beduiineja ja Aavikon Ruusuja!?..ja me kokeneet, eri rotuiset Matkaoppaat kuitenkin (muka) tiesimme, mikä reitti olisi järkevin, turvallisin ja tuottoisin. Nöyryys kumpuaa siitä todellisuuden elämänkokemuksesta, että turvalliselta polulta lipeää salakavalan herkästi. Joskus kanssamatkaajien oma riittämättömyys saa itsetuntoa tuhoavat tikarit ilmaan tai väärinmääritellyt tavoitteet lamaannuttamaan matkaajan skorppionin myrkyllisyydellä. Elämän matkaamista ei voi täysin hallita, vaikka olisi kuinka virma kameli allaan. Ainoa selkeä kartta ”Saharassa” on sisäinen tieto ja usko, että jokainen ihminen on lähtökohtaisesti hyvä. Jokaisella ihmisellä ovat kaikki tarvittavat ”matkavarusteet” jo lähtöetapissa. Jokaisella ihmisellä on riittävät idut siipiin ja juuriin. Ne on vain elettävä esiin: kasvatettava läheisyyden paisteessa, lepuutettava myönnytysten keitaalla ja tuettava kapinoinnin kuivuudessa omaan kantavuuteensa. Osallisuus ihmisyyteen on näkymätön ”kuvajainen kaukana”, mutta sitä on silti tavoiteltava aistittavin teoin ihmiseltä ihmiselle. J.K. Desert Rose, Sting. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: elämänhallinta, lukukauden päätös, kasvatus |
Kolomen Syrämen YstävyyrestäSunnuntai 7.2.2010 klo 12:12 Tällaasena yltäkyllääsyyren ja aineellisen hyvinvoinnin aikana sisääset ja henkiset asiat pakkaa heleposti kärsiä rospuuttoo. Pippi-Långstrump -henki on kyl hävöksissä tilanteis, jossa kaverilla ei ookkaan ”kaikki oortninkis”. Sitäku kansa vahtaa televiisiosta illat pitkät ”Tosi-elämää” ja muita julukimoire-leipoma-ohojemia, nii väkisinki hämärtyy maalaasjärki oikias elämäs. Miten sitä ny osaas ”Ystäväks - kavereksi – Rakkahaks sialunveljeks” ruveta nykyaijan menos, ku kaikki muu o tarjolla lähiputiikis valamiiks purtuna, paketis. Sitä o nii "pölökyllä päähä", jotta ei osaa toimia niinku omas miäles tuntuu. Mistä niitä Tosiystäviä tuloo? Äkkiseltää rupiaa aattelee, jotta ystävät o joko varattuja, varaastettavissa, Mahti-Karjuja taikka Taluutettavia lapaasia. Jos solis nuan, nii melekeen rupiaa tekee miäli mettärreunaan yksiksee, Punaaseen tupaha kiikkustualiin, sukkavarrasta tikkuamaha. ...mutta oha se sitte sitäki riamullisempaa, ku äkkiväärää törmää aitoho kantajuhtaha, jolla o ajattelukones rasvattu. Kyl siittä virkuaa, vaikka villasukkiaki viälä tarvitahan, upiikkiyhteiskunnassaki, (ellei joku keksi, jotta paistofoliota o hianua kääräästä jalakoihi). Tosi ystävä o ku ”rehu-syätetyt” kynttiläkki: kolome syräntä ja kaikki pistetähä palamaha yhres. Kolomisyränystävä tykkää musta sellaasena, ku moon. ..sellaasena levollisena, aijan kans nostatettuna ohraleipänä, jokon parhaammillaan saunaläpimänä. ..sellasena pettuleipänä, joka myäs pikaasesti jäähryttää ittellensä kovan kuaren, jos joku kovakouraasta käsittelöö. . Sei oo moksiskaa, ku näkee mut punaases pingviini-yäpairas ( soon mun äireen joululahajaks ostama ja elävääne toristus siittä, jotta laps o vanhemmalle aina laps, vaikka solis yli 4-kymppine). Kolomisyränystävä ei pakoottas mua kirkkoho palijastamaa torellista elonpainooni. Eikä se vannottas mua elämälloppuu saakka syämää vaa vihriää , ”jo muiren tapattamaa vihannesta”…eikä se pistäs pahaks, vaikka mä virkkuaisin jo kolomatta loorallista isooäireen-neliöitä, enkä viäläkää tiätääs, mitä mä niillä teen, taikka jättääsin ne vaa jäläkeeni , perinnöksi tulevalle sukupolvelle, ihimeteltäväks. Tosiystävä osaa olla läsnä ja hilijaa kuunnella. Sosaa kertoolla miälensä liikahruksista ja pruukais keskittyyn johonki asiahan tai ilmiöön tosisnaan, sillonku mullon tärkiämpää touhua. Sitte me mentäs saunahan ja saunan jäläkee syötäs ropsua mairon kans verannalla...ja kuulosteltas iltamettän ääniä, kaukaa. Ja sen pitääs osata nährä se ”riamukaari taivahanrannas” niinku mäki näjen sialuni silimin ..ja ku iltakosteus kävis luihi ja ytimiin, sytytettäs takkaan praasu. Mentäs maate saman pumpulitäkin alle ja kuiteski katteltas omallaasia uniamma. Hyvie ystävie, Kolomisyränystävie hankkimise kans pitää olla niinku pitkämiäline kalamiäs: heitellä pitkää siimaa lähivetehe ja kattella. ..ja ku näppii, pitää kelata varovaasesti. Liian keskekasvuune pitää päästää takaasi varttumaa, mut kunnon Saalis säästää ja pitää kylmänälaukus hyvänä ja pannulla lämpöösenä. Kyä Ystävät o elämäntarkootus. (7. 2. 10. mtu) Jäläkiä pohrinnoista: Kolmas Nainen, ”Elämäntarkoitus”. Sinikka Nopola, ”Eila, Rampe ja elämäntarkoitus”. 2009. Wsoy. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Ystävä, elämänhallinta |
Oksia miäleheKeskiviikko 6.1.2010 klo 18:49 - mtu Eisunkaa kukaa ny paa pahaks, jos moon ny hitaasti juhulamiälestä irroottautuva ja pirän joulutähren viä..meinaan pitää sen viä valontoivosta muistuttamas. Pakkaanenki kerkis tänne ja jässäytti touhun aikamoosesti. Taloje räystähät kasvaa jääpuikkoo ja kaulaliinat kuurapartaa naisväjellekki. Vaikkon olosuhtehet, ku Siperiasta, tää o justiinsa oikia aika ”istutella uusia oksia mielehensä” ja tarkistella kantaako vanahat. On sitte taas suvena, mitä fräkätä. "Miälehe täytyy kasvattaa oksia", monenlaasia ”tarkootustenoksia” ja versoja, nii jotta ku yks rätkähtää poikki, voi tarttua toisehe vaikka tynkäänki. Seki voi pelastaa elämäs. Kokemuksesta moon oppinu, jotta ei pirä liikaa pykätä vaa yhtä, komia vaa tyrkätä einestä vähä sille kituusemmallekki irealle. Sitei tiärä koskaa, mistä se kurkihirsi kasvaa ”tarvittevuuren talolle”. Meiston moneks, jokahittestä. Ja mitä enempi ikää kertyy, sitä arvokkaampi o sen lastin vaalimine. Mikä siinon, jotta jokku nii tärkiää valehteloo ittensä ijän?! Luataantyäntävää son, ku 50 ja rapiat-vanaha miäs kehuu olevansa: ”..nuarekas ja vertyyne ja ikuune kloppi..”??! Eikös soo oikiasti :"..keskenkasvuune, heleppo-heikki, jollei takuulla oo puhtaita jauhoja pusseissa .."? Itteasiassa moon miälestäni just oikian ikääne, oikias rumihis ja luannos. Paistovalamis.. nin ku sanottas nykyeineestä. Emmä karijalanpiirakoota osaa leipoo, ku siinon nii haastavaa kaulia pulikalla niitä ruiskuaria. Kyllä se mum Viipurista lähtöösi oleva mummo meinas hermostua, ku 6-vuatiaana e meinannu heti oppia. Ristipistua ja virkkuuta pistelin sukkelasti 5-vuatiaana. ”Noinnikkästee”, sano Mummo aina, ku olin tehny väärän piston ja se purkas tyätä ja näytti oikee. Vasta vanahempana rupesi miättimää, mitä se ”Noinnikkästee” tarkootti. Kirijakiälellä solis varmaa ”noin ikään” ja pohojalaasittain ”nuan”. Vuntsakkaa ny!!..Ku karjalaane sanoo, nii se tarvittoo kolome kertaa piremmä sanan ja kiriaamia hurumykket enepi ku pohojalaane. Ilimankos pohojalaasia haukutahan lyhytsanaasiksi..jokei pirä paikkaansa. Mollaan säästävääsiä ja verpaalisesti virtaviivaasia. (Tääki o yks mum miälen oksa, ku oon yrittäny tulla toimehen mu kahrenlaiste kulttuurilliste sukujuurie kans. Juurikoktaili. Päältä moon iha tavalline, mutta ruutia sisältä, niinku Molotovviki oli) En sunkaa mä pelekästää vallan erinomaane oo. Kuppikuntalaasta ja lappusilimäästä on kans kasvanu yksiks oksiks mun miälessä. Silloon, ku ihimisen reviiriä rökytään, tullaha liikaa komentooraamaan ja määrääleen, nin läpsähtää laput naamalle, jotta pois tiältä. Soon oikiastaan aikuusen merkki, jotta tunnustaa omat heikkouret ja rajapyykit. Ittestään selevät asiat o vaan nii vaikia viärä käytäntöön. Oma sialun liotus ja istutus elämässä o kaksterääne miakka… taikka puukkoo. Jos oot tuntevaa tyyppiä, nii pahoon voi saara selekää. Ensisijaasesti tärkeetä o olla uskolline ja taati ittellensä, oman arkensa Tarzan. Joskus kesääsin, Vapaurenpatsaalla jäätelöö syäressä, ku kesätuuli sattuu mukavasti helemoihi.. sitä jotenki lämpö saa suamut putoomaan silimiltä ja hoksaa jonku kylkimyyryysen* miähe ja rupiaa kattelee salaa. Ja iha huamaamatta käsi alakaa käyrä hiuspehkossa, niinku sitä ny muka sais pareeks…jouhipehkua!? Sitä muistaa taas asioota, jokkoon melekeen unohtanu. Tykään kyl jäätelöstä… ..mutta silti, siinä silimän, kären ja pähkäälyn yhteyres o kyl se pääjuuri ja verenottosuani. Sitä mun o paree vaalia. (*Suom. Huom! Kylkimyyryyne miäs= soon sitä ku miäs o senoloone, jotta naise teköö miäli kyhnyttää se kylijes...ja tuloo molemmille semmone makneettine tuntemus..miäs luuloooo ittensä tosi komiaksi ja tärkiäks ja naine senku sorjistuu suveks.) Jk. Yle tv 1. Kymmenen uutta käskyä. :” 1. Älä pelkää, 2. Pidä huoli perheestäsi, 3. Tee hyvin, 4. Kilpaile vastuullisesti, 5. Tunnista riippuvuutesi, 6. Ole avoin totuudelle,…”
|
1 kommentti . Avainsanat: Elämänhallinta, käsityöelämä, naiseus |
Täti-valmiusPerjantai 25.12.2009 klo 21:17 - mtu Tässä sukupuuttoon kuolevien ”valmiiden asioiden” maailmassa ei ole helppoa olla “pieni ihminen”. Vaikka kuinka kerrytät työkokemustasi muuttuvien tavoitteiden koulutusinstassissa ja perus-, lisä- ja täydennyskoulutat itseäsi työpaikan sisäisissä ja ulkoisissa tilaisuuksissa; uusissa asioissa ja monenmuotoisilla välineillä, saat kuitenkin tuntea olevasi ”liian hidas, tekeväsi väärin tai jopa epäolennaisia asioita. Kuinka kummassa ”parhaassa työiässä, hyvässä kokemuksella ja kohtuullisella asenteella voi olla näin …sivussa ja ”vanha” olo?? Ja useasti. Vai onko se nykyään työelämän tarkoitus: saada työntekijät tuntemaan itsensä riittämättömiksi ja huonoiksi? Karmaiseva työelämän jauhama fraasi on ”valmius”: koulutusvalmiudet, osaamisvalmiudet, oppimisvalmiudet, jne. Työvoiman tulisi olla kuin joukko tiedoilla ladattuja, käskystä toimivia Valmiusjoukkoja, kyborgeja, jotka mukisematta tottelevat linjalta ammuttuja komentoja; älä ajattele, niin pääset vähemmällä. On välttämätöntä ”kieltäytyä imeytymästä velvoitteista” kaikkeen ja kaikkialla. Ryhdytään antamaan inhimillisyydelle tekohengitystä. On terapeuttista kaivaa esiin asiota, jotka tulevat valmiiksi. Pyykkit tulevat pestyksi, pullat paistuvat kypsiksiksi ja lapanen neulotaan valmiiksi. Yhdessä asiassa voi olla varma ja ylpeänä Valmis. Kun omaa lasta on kasvattanut vuosia ja seilannut lapsen teinimyrskyjä jo useita, alkaa ”Tätiys” olla pakostakin ytimissä ja häpeilemättömän valmis olotila. Tätiyttä eivät uhkaa ”prosessointi tai ulkoiset varustelutarpeet”. Tätiys kasvaa niin ihoon ja lihaksiin, että sitä voimaannuttamisen tunnetta ei kukaan voi horjuttaa. Tätiys tulee väistämättä kokemuksellisena tietona: tätä en enää jaksa/ymmärrä/siedä/ kykene tai halua. Valmius levätä, sietää arkea, rauhoittua ja juhlistaa elämistä saattavat olla outoja taitoja, kun niitä niin kovin vähän kysellään cv:ssä tai työpaikan haussa. Lepo ja rauhoittuminen ovat kuitenkin kaiken toiminnan alku ja edellytys. Mielikuvitus, ideat ja oma ajattelu yleensäkin ovat mahdollisia vasta, kun ulkomaailma ja sen vaatimukset pystyy sulkemaan pois. Oman sisäisen äänen kuuleminen virittää voimia. Pyhäpäivät joulun tienolla ovat mahdollisuus. Mahdollisuus on olla siekailemattoman joutilas ja tehoton: poltella kynttilöitä ja suoristella matonhapsuja. Tarjoutuu mahdollisuus suoranaiseen ”tätiyteen”, =asioiden olotilaan, joka on vanhanaikaiseksi koettu ja vähempiarvoisena moitittu. Vaan ”tätiys” on taito, joka tulee jokaista vastaan ja ”se on otettava haltuun”…että on asioita, joihin ei ehdi, ei kiinnosta, ei jaksa ja ei enää ymmärrä. Tätiys on kehitysvaihe…tai pitkäaikainen, sisäinen joulu. Tätiys lähestyy: oletko valmiudessa? Tätimäistä joulunaikaa! |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: elämänhallinta, lepo |
Retroa tätienergiaaPerjantai 11.9.2009 klo 22:43 - mtu ”On mulla hauska Täti, tuo Täti Moonika…kas näin heiluu kassi ja kassi heiluu näin…” Jo lastenlauluista lähtien ”on tiedetty”, että kassit ovat täti-ihmisten juttu. Kassi on aina ollut statuksena hieman tärkeämmille, hieman hienommille ja hieman varttuneimmille. ..ennen kuin tiedettiin kestävän kehityksen-ajatuksesta. Kestävä kehitys-ideologia toi kassit jokajampan asusteeksi…ja silloin kassi myös menetti arvoasemansa: siitä tuli arkinen tarve-esine ja muovisen kaimansa kilpailija. ”Joku” keksi, että kun kaupasta kantaa ostoksensa kangaskassissa, SE ON ekologista ja kestävää kehitystä. Ostamista ei kehotettu harkitsemaan sen kummemmin. Sen jälkeen ekokasseja onkin sitten tuotettu nykyiseen markkinahenkiseen meininkiin: jokaisella itseäänkunnioittavalla yrityksellä, institutiolla, säätiöllä, kunnalla, kaupalla ja kerholla on oma ekologinen kortensa keossa: logolla painatettu kangaskassi. Nyt ihmiset omistavat yhtä monta (elleivät enemmän) ekokassia kuin muovipussiakin. Logo valitaan tilanteen tai tilaisuuden mukaan. Tädeillä ei siis ole enää etuoikeutta kassien heiluttamiseen. Sen sijaan täti-ihmiset valtaavat alaa muissa vallankäytön foorumeissa. Yhteiskuntamme korkeinta opetusta tarjoavat institutiot alkavat ”tädittyä”. Siitä varmempana vakuutena olen sitä itse vahvistamassa ja todistamassa. Viikkoja tuoreet mutu-kokemukset todistavat, että yliopisto-opintoja aloittavassa joukossa on enää vain kolmannes täysin kirkasotsaisia Ylioppilas-Larvantoja. Tiedon valtatiellä etenemisessä ei siis nopeus olekaan valttia…vaikka teknologia on niin meille antanut ymmärtää. Vai onko teknologia avannut niin monta vaihtoehtoista tietä maailmalle, että vanhaan tietämisen monumenttiin, yliopistoon, jossa on fyysisesti oltava (joskus) paikanpäällä, ei nuori polvi heti löydäkkään? Vanhassa vara parempi! Täti-kiintiössä yliopistoon kirjoittautuneena onkin säätöä asettua oikeaan ruotuun. Ei niin, etteikö haalareista löytyisi vielä kokoja laajemmillekkin kokonaisuuksille ja puhelinautomaatilla saisi muutettua ”vanhat retro-opinnot pisteiksi” tai kouluvarustusta pystyisi päivittämään työläiskaupungin tietotehtaan logo-kassia kantamalla. Vaan henkisen pääoman kansiorakennetta ei niin vain ”näppäillen” päivitetä. Kun on pitkään tottunut toimimaan työssä käskyjen vastaanottajana sekä käskyjen välittäjänä, on haasteellista löytää tasapainoa siltä väliltä: demokraattisena tiedon jalostajana ja mahdollisesti sisällöntuottajana. Kuinkahan verryttäisi työelämän kyynistämän ajattelulihaksen taas toimintaan ja kurkistelemaan tiettömien termi-taipaleiden etsintään? Vintage aivoihin. Se ennen opiskelijakortiksi ristitty, kuluttamisen alennusläpyskä, onkin nykyään tulkittava kansainväliseksi tiedon valuutaksi: ”Licence to think”. Kun täti-ihmisen viikon”virkistyspäivä” retro-opiskelijana loppuu ja iän kangistama ajatus ei jaksa kulkea enää klo 16:n jälkeen, juna sentään jaksaa(ei aina ihan aikataulussa) ja tuo tädin takaisin periferiaan huilimaan. Ja pikku-pikku rannikkokaupungissa odottavat tutut tikkuamis-kinkerit, joiden tutun-mukavaan tunnelmaan virittäytyminen on aimo jumppaa sille toisellekkin aivon puoliskolle. On se kumma, että mielen liike on huomattavasti hiostavampaa kuin kehon ja kuitenkin mielen taivuttelu kirkastaa ilmeen, kun taas kehon koettelu kurtistaa usein kulmat ja haittaa huomattavasti ulkomuodon harmoniaa. On tässä Tädillä säätämistä! J.K. ”Vintage ja retro”. Semmarit. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: elämänhallinta, elinikäinen oppiminen |
Sallittua itsemoukarointia ja kehäpäätelmiäSunnuntai 16.8.2009 klo 0:33 - mtu Kisat alkoivat jälleen: niin kotikentällä kuin Berliinissäkin. Tiedä sitten, kumman selostamisesta tunnelma päätyy ennemmin maitohapoille. Katsellessani moukarinheiton karsinnan loppupyörähdyksiä, alkoi se symbolisesti muistuttaa tehtyä, ensimmäistä hulina-työviikkoa. Varsinaiselta moukarikehältä tuntui työskennellä remonttiin alistetulla työmaalla: hikistä tasapainoilua (ilman ilmanvaihtoa), reunaehtojen kiivasta välttämistä(tietokoneet ja tulostimet eivät toimi), pyörimistä resurssien ja tulosvaatimusten kehässä(”kärsi, kärsi, kauneimman kruunun saat..”) ja kapealla sektorilla yritystä osua kohderyhmään(suurten opiskelijaryhmien toiminnanohjaus liian pienissä luokissa). En tiedä, pääsinkö viime viikon karsinnoista jatkoon. Jälkipelin doping-testeistä kävisi se kovaääninen sananvaihto tyttäreni kanssa, kun latelin sallittuja kotiintuloaikoja ja perusteita syyskaudeksi. Näytteeni oli tällä erää ”puhdas ja sallittu”, vastustajan reaktiosta päätellen. Ainahan "karsintaraja" synnyttää keskustelua, joka ikisessä kisassa.. Sallituista tekemisistä 70-luvulla, puhui lempeällä äänellään radiossa nuorille ”Uma”. Hän kertoi seksistä ja ettei se ollut sallittua, ja kaikesta, mitä nuorille kuulemma piti siihen aikaan puhua. Ei sitä kyllä kehdannu vanhempien aikana kuunnella. POKS oli motto. Nii..ettei poikien haluamisille pitäny myöntyä, vaan vastata kiltisti vaan POKS, = pidän oikein kovasti sinusta. Ja se oli sitä sallittua käytöstä. Lapsia olen saanut yhden, mutta varsin hyvä siitä on tullut tehtyä. Joskus nuorempana elätin toiveita, että saan tehdä niitä lisää, mutta ei. Sallimus ei ollut samaa mieltä. Taikka harjoitusohjelmani oli väärä. Yksilölajista tuli tehtäväni. Taisteluvastustajakin hyytyi ja heitti pyyhkeen kehään kesken kisan. Sittemmin olen elämänkehässä oppinut, ettei kaikkea haluamaansa tarvitse saada. Olen yrittänyt kehitellä päätelmiä tavoitteesta, kun elämä heittää jokun uuden lajin eteeni. Heitto on tuonut moukarin tavoin työn, jossa kasvatan paria sataa nuorta. Varsinaisesta kestävyyslajista on kysymys, siis. Kuuluihan se "Suuri ja mahtava Neuvostoliitto"-hymnikin, heti ekana kisapäivänä. Lajia en huomannut tarkemmin: joku pitkä ja sitkeä matkantaitto, mutta mies oli kyllä kalvakkaan isänmaalisen näköinen siinä ykkös-pallillaan. Taas tuli työmaa mieleen. Joka kauden alussa urhe(ilij)an yllättää rimakauhu, huolimatta vankasta työkokemuksesta. Miten selviän turnauksesta ilman loukkaantumisia ja kuitenkin sponsorit vakuuttaen? Mahtaako olla sallittua, että kilpailijat kokoontuvat pitämään hauskaa yhdessä? Saako vastustajalle tarjota pidempää kortta, piristettä tai moukarinnarua? Epäilen, sillä muonituspisteitä ollaan hävittämässä ja siirtämässä ravinnonjakoa automaatin varaan ja joukkomuonitukseen. Kisa-aikataulua kiristetään ja joukkueurheilua katsotaan pahalla silmällä. Nyt kun saisi 70-luvun Lux-saippuan pehmeyttä mieleensä. Vaaleanpunaista Lux:ia oli ennen kotona ja sitä oli sallittua käyttää säästäväisesti. Haistelin sen huumaavaa, naisellista tuoksua ja aattelin, että tuo pieni asia tekee tavallisen arjenkin kauniiksi. Sitä Lux-tunnetta tarvittaisiin työelämän moukarikehään ja sekä kaikenmaailman-selostajille, jotka epäonnistuneita urheita tenttaavat kansalle huviksi. KOPS. Kiitos on pieni sallimus! P.s. "Sommaren är kort", Tomas Ledin. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Työelämä, elämänhallinta, MM-kisat |
Tulevan talven lapaset lepäävät laitumellaTiistai 30.6.2009 klo 18:45 - mtu Kesä on helppo. Kesä on mustavalkoinen ja yksinkertainen. Kesä on lammas. Naisen perinteen ketjua ei ole helppo jatkaa. Itsestään selvää on voida sinisilmäisesti kieltäytyä anopin tarjoamasta mankelista uuteen kotiin. Enää ei omaatuntoa vaivaa, vaikka nukkuisi ryppyisillä lakanoilla, joiden sileät unet ovat edesmennen Säterin kehittelemiä. Siloiset muuntokuidut armahtavat nykynaiset. Verhoja vaihdetaan fiiliksen, ei vuodenajan mukaan. Ikkunoiden pesu tulkitaan ”Minä-itse”-kehittämis-projektin symboliksi, ei puhtauden perinteeksi.
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Elämänhallinta, käsityöelämä, naiseus |
HaukkanaTorstai 25.6.2009 klo 18:43 - mtu Kaksi haukkaa heikkoina, oman lentopelkonsa peikkoina. Odotellen myötätuulten juhlaa, molemmat surmansyöksyjään tuhlaa. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Elämänhallinta, ystävyys |
Kuka pelkää mrs. Nobody:a?Maanantai 15.6.2009 klo 14:06 - mtu “Kuu-kaa pel-kää Mus-…(eiku) Afr…? (eiku). hetkinen!... kehitysmaan? kolmannen maanosan? globaalin? Ei: jätetään adjektiivit, kansallisuudet, kansalaisuudet ja sosioekonomiset määreet pois. Noh: ”Kuu-kaa pel-kää …miestä”?..ei: henkilöä? valtaapitävää sukupuolta? Ei hetkinen!? Jätetään sukupuoli ja yhteiskunnalliset arvostuksen diskriminaatiot pois. ”Kuu-kaa pel-kää ei-mistään-kotoisin-olevaa-subjektia?” Hei! …ei leikitä enää, se on nii vaikeeta…
Ompelun ja neulomisen ydin on tämä eksistentiaalinen paradigma (;D )”Miten työ aloitetaan/ luodaan/ pohjustetaan? ja miten työ lopetetaan/ päätellään/ viimeistellään? ” Suurin osa perinteisistä, teknisistä ja tuotannollisista ratkaisuista keskittyvät käytännössä siihen, miten Kaikki aloitetaan ja lopetetaan: Miten aloitetaan neuleen silmukat? miten silmukoita lisätään? kavennetaan?..päätellään?..entä mitä eroa on silmukan päättelemisessä oikeassa reunassa verrattuna vasempaan reunaan? Miten neuletta ”lopetetaan” napinläven/ pääntien/ kädentien kohdalla? Millainen ”kankaan lopetus”(=päärme) muodostetaan napinläpeen/pääntielle/kädentielle?..entä päärme puseroon, hameeseen, housuihin? miten päärmäys tehdään puuvilla?/villa?/silkkikankalle? Miksi suomalaisen, historiallisen kansanpukeutumisen ”huippuinnovaatioita” ovat karjalaiset Rekkopaidat ja Nyytinkipitsit?...länsisuomalaiset Fransupitsit ja Tykkimyssyt? Siksi, että ne kaikki tavoittelivat materian(=kankaan, elämän) kunnialliseen, eettiseen ja esteettiseen aloittamisiin ja lopettamisiin!
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: käsityökasvatus, elämänhallinta, facebook |
Ctrl + alt + delPerjantai 8.5.2009 klo 12:58 - mtu Kohta ei kuku kunnian käkönen, iski karmea ummetus sähköinen.
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: kiire, elämänhallinta |
Pitkää zoomia apupuikollaSunnuntai 19.4.2009 klo 13:57 - mtu Eläminen muistuttaa monessa suhteessa valokuvaamista. ”Lyhyellä” zoomilla(/=objektiivilla) tähtäysruutu pyydystää laajan kirjon tapahtumia, värejä ja muotoja. Tarkkuus kohteisiin on kutakuinkin tasavahva ja alue syvä. Sommittelua ”pommittaa” visuaalisen informaation tulva ja selkeän näkemyksen, kuvailmaisun viestin löytäminen on haasteellista. Pidemmällä zoomilla kuvauskohde erityy ympäristöstään ja terävyys on fokusoidumpi. Kuvainformaatiota on helpompi ”osoittaa”, mutta näkymä kohteesta tärähtää helposti ja ”kohina” uhkaa viestin voimaa. Jälkizoom: Elämä on juhla: Samuli Putro, sarkastisen elämänasenteen älykkö. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Elämänhallinta, neulominen |
Pää pokkarina vai Tuonelan virrassa?Sunnuntai 5.4.2009 klo 14:32 - mtu Taskukirja l. pokkari edustaa kaupunkikulttuurin kompaktia tuotosta. Pokkari on pieni ja pehmytkantinen, alkuperäisen kirjallisen painoksen varjokuva. Siinä, missä kovakantisesta, arvokkaasta kirjasta nautitaan nojatuolin hoivissa, kenties viinilasillisen kera, kulkee pokkari ruuhkaisissa busseissa matkalla työ-tantereille. Virkalaukun sisältönä pokkari on kuin ”muistutus muustakin elämästä”. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Elämänhallinta, Kalevala-näyttely, käsityö |
Kasvata kauneuttaLauantai 14.3.2009 klo 11:54 - mtu Talvensekä taittuu, kevät keikkuen tulevi. Sanotaan, että ”Kauneus on katoavaista, liha ikuista”. Totuus taitaa olla päinvastoin. Kauneutta kaipaa jokainen. Kauneuden Kirjani jatkuu kuvalla ”Lemminkäisen äidistä”, Kallen-Gallelan Kalevala-aiheisten kuvien sarjasta (1879, Ateneum)). Onkohan mitään toista niin riipaisevaa, mutta toivorikasta kuvausta äidinrakkauden kaikkivoipaisesta mahdista, kuin tuo kuva? Tummanpuhuvasta, synkeästä väristään ja symboliikastaan huolimatta, kuva valaa uskoa hyvän ja kauniin kasvattamiseen. Seuraavan aukeamalla tarjoutuu muistoja hyvistä ystävistä ja ihmissuhteiden arvaamattomuudesta: ohranjyvistä muotoiltu sommitelma vihertävälle vohvelikankaalle ja pala virkattua lakanapitsiä. Kaunis "way of life," www.lyckoboda.fi |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Tekstiilisuunnittelu, käsityö, elämänhallinta |
Kierrätyksen kurimus ja kirkastusSunnuntai 1.3.2009 klo 22:29 - mtu Harvalla ilmiöllä on itseisarvo, oikeus olemassaoloon tilanteesta toiseen, kaikissa olosuhteissa. Kierrätyksen jalo aatekaan ei sovi ihan joka paikkaan, vaikka tulevaisuuden ilmasto-olosuhteet puhuttavatkin maailmanlaajuisesti.
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kierrätys, elämänhallinta, neulominen |
"Älä tule paha kaava..."Maanantai 26.1.2009 klo 10:09 - mtu Kaavoihin kangistunut merkitsee toistuvaa, tylsää, yllätyksetöntä tai suoraviivaista toimintaa. Pahimmillaan virkamies on sellainen, taikka urakkapalkkainen tehdastyöläinen. Kaavoituksen pikkutarkkuutta vaativat asuinalueen rakennusten suunnittelu sekä vaatteen tuottaminen sarjassa. Tylsää kaavamaisuutta toteuttavat valtakunnan ministerit, antaessaan lausuntojaan Tupo-ratkaisuistaan. Kaavoihin kyttäävät matematiikka ja naisen ihannepainoindeksoidut.
-Kaavatonta jälkeä: -Maija Vilkkumaalta, EI ja Mia Dambergilta, vaasalaiselta tekstiilitaiteilijalta.
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Elämänhallinta, käsityö, kaava |
MukavuusvyöhykkeelläLauantai 27.12.2008 klo 22:09 - mtu Yksi vuosi on lopuillaan antaakseen saumattomasti tilaa uudelle vuodelle. Väistämättä, pimeän ajan valon-juhlan jälkimainingeissa, on vuorossa hetki pysähtynyttä aikaa. Aikahan ei oikeastaan pysähdy, vaan kiireisen ihmisen, ajankuluttajan toimintaan laskeutuu luonnollisempi rytmi. Nyt saa elää ”mukavuusvyöhykkeellä.”
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Käsityökasvatus, elämänhallinta |
Toinen luantoTiistai 23.12.2008 klo 0:49 - mtu Son aika moni asia, ku näyttää toisen luantonsa aijjan följys. Ensi alakuun ilimiö näyttää se näkyvääsen, karvaasen taikka yksioikoosen pualensa. Vaan ku aikaa jaksaa kirnuta, niinku muari kiikkustualia, ilimoolle tuloo vallan toinen puali. Niihä son Piirronki isäntä tokaassu televiissios, notta ”Oikiat asiat pysyy ja paranoo, ku…” (..paikallisen Osuusmeijerin vuusioonu virman tuate!)
Jälääkkiimpäi melekeen nolottaa, ku kattelee siskon suasikkia silloon kultaasella kahareksankymmentä lukemilla : Santra taikka jotaki : In the heat of the night .Son melekken ku sen toine luanto, silloon joskus. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: sisko, sukulaisuus, elämänhallinta, perinne |
Lupa LumoutuaSunnuntai 7.12.2008 klo 23:48 - mtu Tämä aika kalenterivuoden lopussa on viimeisten voimien kierrätystä, pinnistelyä velvollisuuksista selviytymisestä ennen vapahtavaa joululepoa. Joulun odotus merkitsee, että saa laskea kierroksia ”työhyrrästä” ja lupaa lumoutua. Odotellessa joulua me koristamme kotiamme, kannamme valoa pimeisiin ikkunoihin ja huoneisiin. Pienin pintakiiltävin puuhin kasvatamme tunnelmaa ja luomme lumousta, hyvämielen lumousta vastalääkkeeksi rationaaliselle ”täsmäelämiselle”. -Lumousta janoaville apuja fantasialeffoista, kuten ”The Pirates of Carribean”. .tralerin tunnaria on kuunneltava ämyrit täysillä! Tervemenoa elokuviin. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: joulu, käsityö, elämänhallinta |
HeimoSunnuntai 30.11.2008 klo 14:24 - mtu Pikkulikkana, 60-luvun lopussa, olin hoidossa äidin vanhempien luona. Ensimmäisenä lapsenlapsena mummolle ja vaijalle, olin mukana kaikessa kodin tekemisessä. Karjalasta evakkoon lähteineiden isovanhempieni eläminen oli omin käsin tehtyä. Vuodevaatteisiin virkattiin reunapitsit ja kirjailtiin nimikoinnit. Vaatteita ommeltiin ja neulottiin itse, omin näppärin sormin perinnemalleista. (Ei siis ihme, että opin ensin karjalaista kirjontaa ja sitten vasta lukemista.) Ruoka valmistettiin usein hauduttamalla uunissa ja padassa. Herkkuani, tomaattisilakoita oli usein, mutta myös ohrapuuroa tai Karjalanpaistia, tietty. Piirakat tehtiin oikeaan ruiskuoreen puikulalla pyöritellen ja rypytyksessä oli järjestys. Jälkiruokana karpalokiisseliä ja Marie-keksiä. ”Ka, noinnikkästee”, sanoi mummo aina, kun oli näyttänyt, miten pitää tehdä. Siskoni syntymän jälkeen kuljin paljon isäni matkassa. Isän äiti asui myös lähistöllä: Präntööllä, puutalossa lähellä rantaa. Pohojalaasen mummin tuvassa isän veljet ja mummi istuivat poltellen itsekäärittyjä sätkiä. Kauan istuttiin hiljaa hellan ympärillä ja pössyyteltiin sankkaa savua. Joskus joku kysäisi Turviikin kuulumisista: naapurien tappeluista ja mustalaisten pölläälyistä(Storviken oli uuden kaupunginosan nimi lähellä, mutta pohojalaasten suussa siitä tuli "Turviiki"). Jos hyvin kävi, sai käydä kurkkaamas kammarissa mummin sänkyä ja hirvi-seinävaatetta. Oikein hyvässä lykyssä mummi antoi palan voipaperia ja piirsi ”kissinmollikan ja koopanokan”. Turviikin-mummista mieleen on jäänyt pahvinen tupakkiaski tuvan ”plastiikivakstuukilla”, kaffin ryystäminen tassilta sokuri huulessa ja porstuanrappuset, jossa istuttiin ruattinserkkupoijjan kans kesäpäivänä, Osuuskaupan tikkunekkua nualeskellen. Vasta vuosien jälkeen muistoista voi löytää merkityksiä ja selityksiä omaan elämänkulkuun. Omat juureni ovat ”coctailia suomalaisuudesta”: itäisestä karjalaisuudesta ja läntisestä pohjalaisuudesta. Nuo elämisen juuret ja eväät olivat vielä arjessa selkeänä ”näkyvissä ja käsillä”. Juureni ovat kahdesta eri HEIMOSTA. Ne juuret olivat kytköksissä maantieteellisiin ja rodullisiinkin ominaisuuksiin. ”NYKYAJAN HEIMOT” ovat moninaisia, hankalasti määritettäviä ja tunnistettavia. Kunkin ajan ihmiset elävät kohtuullisen sujuvasti kussakin ”heimokulttuurissa”, on myös totta. Mutta se, että jotkun ”heimomerkit” lyödään yksilöön ulkoapäin: kulutustottumusten, asumistavan, varallisuuden tai sukupuolisen suuntautumisen mukaan, on hälyyttävää. Jos yksilö ei pysty vaikuttamaan oman identiteettinsä muokkaamiseen määrittämällä ”OMINTA HEIMOAAN”, katkeaa luonnollinen, inhimillinen yhteys omaan minään. -Koskettavalta meille läntisen Suomen heimolle, pohjalaisille kuulostaa ”Aamu lakeuksilla” tai ”Jääkärin Marssi”. -Taustalla kuvassa "Jääkärin morsian"-villapaita, Villavirta-kokoelmastani.(Kuvaplari, Villavirta_pro-kuvat) Inspis malliin syntyi Vaasan historiasta ja jääkärien maihinnoususta näillä rannoilla 1900-luvun paikkoilla.
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: itsenäisyys, elämänhallinta, käsityö |